Nomofobia – mi az és hogyan lehet vele megbirkózni?

Team Casey 2019.11.20.
nomofobia-mi-az-es-hogyan-lehet-vele-megbirkozni

Átlagos olvasási idő: 7 perc

 

Bár oda vagyunk a telefonokért,kütyükért és kiegészítőikért, fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet egy mára már eléggé elterjedt betegségre – a telefonfüggőségre. Az okoskütyüknek számos előnye van, azonban ha nem használjuk megfelelően, vagy túl sokszor használjuk, súlyos következményei lehetnek mind szociális életünkre, mind pedig ránk nézve. 

Nomofóbia – meghatározása, annak hatásai és megbirkózásának módjai

A technológia változó ereje nem kétséges. Azon kívül, hogy fejlődik, növekszik az a sebesség is, amellyel befolyásolja a társadalmat. Körülbelül egy évtized alatt az okostelefonok használata hatalmas mértékben változtatta meg életmódunkat, sokkal jelentősebben, mint amit 10 vagy 15 évvel ezelőtt elképzeltünk. 

Sokak számára a mobiltelefonok nemcsak a mindennapi életben nélkülözhetetlen eszközök, a kütyük átvették az idejük és az életük irányítását is, ezzel komoly problémává válva. 

 

Mi a nomofobia?

A nomofobia a – “no-mobile-phone-phobia”-ból származó kifejezés, mely azt a tünetegyüttest írja le, mely során valaki szenved amikor szembesül a mobiltelefon hiányának iránti félelmével, főképp azoknak a szolgáltatásoknak az elvesztésével (internet, közösségi hálók, telefonálás) amit nyújtani tud.

A nomofóbia fontos kérdés. Egyes tanulmányok szerint a szorongás érzése mobiltelefon hiányában a népesség kb. 50% -át érinti, bár ezekben az esetekben a tünetek súlyossága jelentősen eltérhet az érintettek körében. 

Ez az egyre növekvő probléma főleg a fiatalokat érinti, akik már egészen gyermekkoruktól kezdve hozzászoktak a technológiához, illetve kiszolgáltatottabbak, mivel szükségük van a “társadalmi jóváhagyásra”, amelyeket a szociális platformok biztosítanak számukra. 

Mint minden más fóbia, a nomofobia is olyan gyakori tünetek révén érzékelhető, mint a félelem, idegesség vagy szorongás, de magába foglalhat tachikardiát, fejfájást, gyomorfájást vagy rögeszmés gondolatokat is.

Nem szabad azonban csak azt gondolni, hogy a nomofóbia az említett függőség eredménye. Ehelyett más problémákat is rejthet, például az alacsony önértékelést és a másokkal való kölcsönhatás nehézségeit, kivéve az online interakciók során. 

 

Hogyan befolyásolja a nomofobia valakinek a mindennapi életét?

A nomofobia elsősorban arra kényszeríti az embert, hogy folyamatosan ellenőrizze telefonját, így az élete más területeit elhanyagolva. Ez hatással lehet valaki munkájára, magánéletére, szociális kapcsolataira. Emellett a szorongás, amelyet a mobiltelefon hiányának elképzelése generál, és annak folyamatos ellenőrzésének szükségessége, széles körű idegességet okozhat.

 

Hogyan lehet megbirkózni a nomofobiaval?

Mivel komoly betegségről van szó, ildomos szakember segítségét kérni, azonban megvizsgálhatunk néhány, a nomofobia kezelésére szolgáló ötletet, amely semmiképpen sem helyettesíti a szakmai ajánlásokat:

  • Jelölj ki telefonmentes időszakokat: Az a szokás, hogy az agy hozzászokik az elválasztás (jelen esetben a mobiltelefon letételének) pillanataihoz, amelyek nemcsak jók, de szükségesek is. Azokat a szokásos cselekvések, mint az étkezés vagy az alvásidő, teljes mértékben tiszteletben kell tartani, figyelmen kívül hagyva a mobiltelefon használatát.
  • Különbséget kell tenni a való élet és a virtuális élet között: A nomofobia egyik fő oka az a gondolat, hogy az online tapasztalatoknak olyan státuszt adunk, amely egyenlő vagy akár nagyobb is lehet, mint amit a „valódi” életünk során tapasztaltunk. Meg kell értenünk azonban, hogy a „virtuális életünk” csak kis részét képezi a való életünknek.
  • Korlátozd az információkat: Folyamatosan azon töprengsz, hogy címzettjeid elolvasták-e az üzenetedet? Az ilyen alkalmazások gyakran lehetőséget kínálnak ezeknek a funkcióknak az eltávolítására, amelyek annyi szorongást is okoznak. Használd őket, hidd el, nyugodtabb napod lesz ha nem egész nap csak a telefonod csekkolod. 
  • Csak azokat az alkalmazásokat használd, amelyekre valóban szükséged van: Végtelen számú alkalmazás (különösen a közösségi hálózatok) telepítése a mobiltelefonra, csapda lehet. Míg a kommunikációs lehetőségek megsokszorozódnak, a nomofóbia szenvedőinek még tovább kell táplálniuk függőségüket. Ezért az alkalmazások használatának elhagyása jó módszer a kísértés elkerülésére.

 

Emlékezz arra, hogy a technológia azért van jelen az életünkben, hogy segítsen nekünk, ne pedig rabszolgákká tegyen. Éppen ezért a technológia ésszerű használata mindig az okos választás.

A Casey támogatja a technológia ésszerű és kiegyensúlyozott használatát!

 

*forrás: https://ehorus.com/nomophobia/